Monday 3 February 2014

Resepi Ayam Masak Kunyit

Assalamualaikum wbt.
Salam sejahtera.




Lately nie, ramai sangat yang masak Ayam Goreng Kunyit. Jadi, saya pun tak ketinggalan nak mencuba resepi yang nampak sedap dan menyelerakan nie. Tambahan pula, dalam satu hidangan lengkap nutrisinya. Jadi, malas nak masak dua,tiga lauk, masak ini satu, dah tak payah pening kepala. Family jenis yang tak kisah. Masaklah apa pun, asalkan kenyang, Alhamdulillah jawabnya. Resepi asal saya ambil dari blog kak Nani Rostam. Ya, banyak resepi beliau saya cuba. =) Yang baik perlu diikut, yang tak baik, kita tinggalkan. =) Tapi, biasalah, saya akan ubah resepi asal ikut apa yang ada dalam peti ais kat rumah. Jangan kalut nak mencari itu ini. Cara saya macam nie aje lah.

Ayam Masak Goreng Kunyit

Hirisan ayam ikut kuantiti yang korang suka (digaul dan ditumbuk dengan kunyit, peram sebentar)
Kunyit
Halia
1-2 labu bawang besar
3 ulas bawang putih
1 batang serai
Lada merah/cili api
Asam keping
Kacang panjang
Lobak
Garam


1. Hiriskan isi ayam, peram dengan kunyit dan halia.
2. Goreng setengah masak.
3. Tumiskan bawang besar, bawang putih, cili api, asam keping dan serai. (Huda hiris je semua nie)
4. Masukkan ayam dan kemudian masukkan sayur.

#boleh juga ditambah tauhu dan tempe kalau suka#




Selamat mencuba!

No comments: