Saturday 15 September 2012

Cubaan mengayat dan menipu. Terima kasih Allah.

Assalamualaikum wbt.
Salam sejahtera.

Hey Johorian. Now, Im here. Feeling better and better.
Bukanlah Kuantan menyesakkan. Cumanya, beberapa hari diri ini kurang sihat, berada dalam lingkungan keluarga adalah saat yang dirindui. Kalau ada seorang yang menyayangi saya sepenuh jiwa pun, perasaan terhadap keluarga tetap kuat. =D

Bas dari Terminal Makmur Kuantan bergerak jam 10.30 malam. Ya Allah, perut laparnya bukan main. Sampai sesak dada tahan lapar. Tapi, salah sendiri. Siapa suruh keluar berjalan sampai makan pun tak kan. Hhahaha. Untuk mengelakkan rasa lapar menghantui diri, naik jek bas tuh, terus letak handphone dekat seat dan dudukkan handphone sendiri. HAHAHAHAHA. Motif? Sebab tak nak main mesej dengan sesiapa pun. Sebab nak TIDUR dengan rasa tak bersalah. Pura-pura tak dengar mesej masuk. Even calls pun tak layan. HEHEHEHE. Pukul 1 lebih terjaga. Sebab kena tukar bas. Entah pape. Benda macam nie kena elakkan lah sebab selalu berlaku tertinggal barang bila asyik bertukar bas. Ish. Ganggu lak tidur yang seronok tuh.

Pukul 3lebih sampai bandar Kota Tinggi. Asni turun dulu. Asni beritahu dengan driver suruh berhenti kat Taman Seri Saujana. Tempat saya leteww. Asni siap text saya, 'Huda, kau jangan tidur lagi!'. Hakhakhak. Asni being my friend dah 4tahun kan. So, tahu sangat perangai saya yang kalau naik bas akan tidur kawkawkaw punya tidur. Hanya bangun masa bas dah berhenti. Sampai ke tempat tujuannya ler. So, bila Asni dah ingatkan gitu, saya memang berjagalah. Berhenti dengar lagu sebab dengar lagu buat saya tidur makin nyenyak. Sekali tuh, bas tuh jalan punyalah laju macam takkan berhenti. I was shocked. Eh, ada jugak bas nie terlepas Taman Seri Saujana. Tak sedap hati, saya pun berdiri. Dan bergerak ke depan. Sebab bas speeding macam nak terbang sangatlah kan, saya terhumban kat lelaki yang duduk single seat. HAMPEH! BENGONG! *Emosi bhai~* Masa nak stabilkan badan balik, saya jerit kat pak cik bas, pak cik, berhenti-berhenti. Pak cik tuh mungkin bukan PEKAK, tapi langsung tak PEKA dengan arahan saya and masa tuh bas dah melepasi separuh daripada tempat saya patut berhenti. Tak ada seorang pun dalam bas yang tolong suruh pak cik tuh berhenti even mereka nampak saya kelam-kabut menguruskan diri! Memang choii punya rakyat.

Bila pak cik tuh sedar saya jerit. Dia brek. Pergh, korang boleh bayangkan apa jadik kat saya. Tak terkeluar ikut cermin depan bas cukup baik. Pastuh saya cakap kat dia, 'Pak cik, kan dah beritahu, berhenti kat Taman Seri Saujana, kenapa tak berhenti?'. Driver jawab 'Alamak dik, pak cik lupa sangat. Habis, macam mana nie, dah terlajak jauh nie?'. Dah, takkan saya nak ke Larkin pulak. Gila babas jauh daripada rumah! Lagipun ayah dah tunggu kat situ kan. Saya pun kata, 'Tak pelah pak cik, berhenti sini, saya jalan kaki balik. Muka saya, korang jangan tanyalah macam mana.

So, dalam kegelapan malam, sejuk tak usah cerita, dengan tak ada kenderaan lalu, saya redah jalan kaki. Mulut tak payah cakap lah. Membebel sambil doa sikit-sikit. Jangan tetiba ada yang teman pulak! Sekali, ada lori pasir hon. PHOOON. Memang matilah driver dia kalau saya dapat. Saya pijak-pijak tanpa belas kesian. Tahu tak apa tuh terperanjat???? Sesuka hati kau nak hon-hon orang tengah malam. Saya teruskan perjalanan sampailah ada kereta dari arah depan berhenti. LELAKI. Dia kata, 'Awak, berhenti jap, Berhenti jap'. Eh, ingat nak berhenti ker? Memang taklahkan. Dengan gelap gitu. Saya terus berjalan sampailah dia block jalan. Dia kata nak tanya sesuatu. Saya tanya nak tanya apa. Dia tanya kenapa saya jalan kaki. Tanya nak pergi mana. Saya jawab. Then dia kata, macam mana nak pergi JB. Saya pun jawab, encik terus je, setengah jam macam tuh sampailah pusat bandar. Malam tak de kereta, tak jem. Pecut, sekejap jer sampai. Lepas tuh, jantan keberet nih mulalah tunjuk belang dia. Menyasar pulak soalan dia ke lain-lain hal sampai paksa-paksa saya naik kereta dia. Nak hantarkan balik. Saya jawab tak payah dia suruh jugak. Sambil tuh, saya terus berjalan, dia plak terus gostan kereta dia follow saya. Pergh, jantung paling laju berdegup. 

Tapi, alhamdulillah, terselamat sebab ada polis. And, semuanya, going well. To Transnasional, lain kali jangan camni. Bukan kita salahkan korang sebab korang being well kan nak tolerate dengan kita berhenti mana-mana. Cuma, takkan tak perasan kita daripada seat belakang sekali nih gerak ke depan berjalan terhuyung-hayang? Then, penumpang-penumpang lain, why being so selfish? ?? Hmmm.

Till then, xoxo

No comments: