Saturday 21 July 2012

Hari ke-17, 18, 19 dan 20 : Bila cikgu Huda mengamuk!!!

Assalamualaikum wbt.
Salam sejahtera.

Selasa (17 Julai 2012)
Hari nie cuma ada satu kelas sahaja dan sangat bersyukur. Tapi, hari nie adalah Ujian Bulanan II (Julai) dan subjeknya adalah SEJARAH. Pergh..... Sekali tue, habis exam,kak Ifah bagi kertas 4 BB 1. Kak Ifah kata, Huda, you belajar tanda kertas. Kakak mahu kamu tengok skema jawapan dan belajar macam mana nak menanda dan macam mana nak bagi markah kat students. Wink,wink,wink. I loike~

Sebab kelas jam 12.30 tengah hari, tak menangguh lagi terus menanda kertas 4 BB 1. Memang rasa nak cubit satu-satulah kalau mereka ada depan mata. Erm, Huda start mengajar 4 BB 1 nie bab 7, tapi ujian kali nie masuk bab 5 dan 6. Memanglah bukan Huda yang ajar, tapi, mustahillah benda senang pun tak jawab. Ya, tak jawab. Bukan salah, tapi MALAS nak jawab. Geram sampai ke malam!

Masuk pulak kelas terhebat di abad ini, 4 ABM. Mereka nie bukan jahat, tapi, nakal, macam budak tak cukup umur memasing. Bila kita marah, buat muka tertelan belacan. Tapi, tau terasa hati pulak. memang macam-macam!

Sehingga ke petang hari, Huda diberi tanggungjawab untuk menanda kesemua kelas yang Huda ajar termasuk bahasa Melayu. Yoyoyo. Tetiba pening kepala sebab macam keletihan. Tapi, itulah yang manis~

Rabu (18 Julai 2012)
Hari nie macam biasa teruskan ujian bulanan dan teruskan relief. Kelakar pulak tengok gelagat budak-budak jawab exam. Erm, masuk kelas 4 JKA, mereka tergelak-gelak mengusik cikgu Huda nie. Kali nie cikgu Huda digosipkan pulak dengan Ustaz Salah. Ntah apa salahnya tak tahulah. Hahahaha. Budak-budak, manalah tahu apa. Tahu menyakat, siap cakap lagi, jodoh cikgu di tangan kami. Kata mereka, "teacher, Ust Salah ada kereta, rumah banglo 3 tingkat yang teacher nak akan diusahakan.". Hahahaha. Ketawa saja cikgu Hudanya. Sekali saya bukak rekod kehadiran guru dan pelajar, memang Ust Salah ada masuk kelas tue sebelum saya, aish, apalah agaknya budak-budak nie gorengkan Ust Salah pasal saya. Memang nak kena cubit sesekor nie.

# Ust Salah tak ada kena mengena pun dengan saya. Never. Sekian.

Kelab bilik guru buat Potluck (jamuan makan-makan). Ianya majlis yang sangat seronok. Sangat seronoklah. Heheheh. Siapa tak seronok kalau makanan depan mata? Auwmmm.


Khamis (19 Julai 2012)
Masuk kelas 4 JKA macam biasa. Tapi sebab tersalah faham mengenai jadual ujian, saya tak buat RPH sebab ingat masih ujian. Rupanya tak. Automatik terus ambil latihan Tatabahasa sedia ada yang memang saya prepared awal-awal kalau ada kes emergency yang saya tak boleh masuk kelas atau apa sahaja, pelajar dah ada latihan untuk diselesaikan. Budak 4 JKA, alhamdulillah, semua mendengar kata. Seronok. 

Tengahari pulak, saya kena handle penggambaran untuk majalah sekolah. Alhamdulillah, untuk Tingkatan 4 semuanya settle. Dan, happy sungguh bila Kak Wan bagi kepercayaan untuk saya mengendalikannya dan sekaligus berjaya memasukkan diri dalam sekeping gambar kelas. Untuk pelajar 4 JKA. Tapi, tak tahulahkan. Kalau last minit guru kelas sebenar nak gambar dia jugak. Terpulanglah. Dia lebih berhak kan. Tiada apa yang harus disesali. =)

Petang pulak, seperti yang dijadualkan dan dijanjikan, saya diobserved oleh guru pembimbing saya. Alhamdulillah, kelas berjalan dengan baik. Pelajar-pelajar tak perlu disuruh berlakon kerana mereka bertindak biasa, saya pun senang hati. Sebab kalau kelas yang ceria, riuh-rendah tiba-tiba sunyi sepi, nanti saya pula kekokkan. Alhamdulillah, Allah swt permudahkan urusan saya ketika saya diobserved guru pembimbing. Keputusan sebenar saya tak tahu, tapi, kak Ifah buat thumbs up. Hoye!

Hari berakhir dengan kepenatan yang teramat sangat sampai saya tak sedar ada 38 miss call dan 10 mesej~


Jumaat (20 Julai 2012)
Hari yang paling horror sepanjang sebulan menjadi guru pelatih. Cikgu Huda buat penggambaran KL Drift sepanjang jalan dari Indera Mahkota ke SMVK. Sebabnya, dah terlambat!!!! Akhirnya, sampai sekolah, dan punch card pukul 7.35 pagi!!!! Ko buat sekolah macam sekolah kau kan!!! Hahaha. Pertama kali dalam sejarah. Itulah penangan bangun jam 6pagi. Kelam-kabut. Yang bestnya, parking kereta terbaik punya, sekali bukak pintu kereta, PENGETUA ada kat sebelah. Boleh bayangkan tak ketaq lutut cikgu Huda macam mana masa tue????? Masuk bilik guru, kak Hafzan pesan, Huda, pergi jumpa GPK 1, beritahu dia, Huda datang lambat. Sekurang-kurangnya dia dah tahu sebab Huda lambat. Jangan masa spot check nanti baru mengaku. Memang kena bebellah. Jadi, pergi mengaku dengan GPK 1. Alhamdulillah, GPK 1, yang membahasakan dirinya Kak Jah, kata, okey, tapi, janji jangan bangun dan datang lambat lagi. Teehee. MALU!!!!

Pagi sebelum ke sekolah tue, Kak Ifah dah pesan, Huda, you ganti kakak ajar kelas 4 BB 1 untuk hari nie. Sambung pengajaran semalam dan pastikan pelajar buat latihan. Yeyyeyeye. Saya suka mengajar. Walaupun saya penat dan ketiduran. Kikikiki. Pagi tue mengajar kelas 4 BB 1 dan penat melayan kerenah mereka yang tak abis-abis salah faham pasal cikgu Jeffery. Weyh budak-budak, sila belajarlah, bukan mencari jodoh tok cikgu hang!!!

Abis rehat, tak ada apa yang seronok melainkan kena mendengar ceramah sempena awal Ramadhan pada hari Sabtu tue. Ada ceramah untuk cikgu, untuk pelajar lelaki dan untuk pelajar perempuan. Malangnya, dewan panas berdentum sampai cikgu Huda sendiri berkipas-kipas. Bila tengok budak ketiduran masa ceramah, teringatlah zaman muda kita dulu yang tidur masa ceramah. Ingat tak Zatie?? Hehehe. Tapi, budak-budak nie lagi teruk, siap boleh mengerekot macam udang!! Hahahah. Yelah, tengahari, waktu sedap berbulan madu dengan katil. Kuikuikui.

Kelas berakhir, balik rumah masak sebab lapar teramat sangat walaupun sudah dijamu dengan bubur lambuk. Tapi makan sikit sebab diet. Dalam hati dah tak sabar nak balik rumah, berkemas dan bersiap untuk balik Johor bersahur dan berpuasa bersama keluarga!! Yeayae. Tapi sebelum tue, pergi hantar barang-barang ke rumah baru yang lagi dekat dengan sekolah. Yeayeas. Alhamdulillah.

Hari berakhir dengan menaiki bas Transnasional ke Kota Tinggi dan dijemput oleh mama ayah dengan senyuman. Oh, i miss Mama Ayah so badly and anak-anak bulus yang comels sesangat!!!!


Nota : Kadang-kadang kita tak diberikan peluang seperti insan lain, tapi, kadang-kadang, kita yang sengaja mencipta alasan terhadap sesuatu peluang itu. Apa pun, SELAMAT BERPUASA, SELAMAT BERAMAL IBADAH, JAUHI PERKARA MUNGKAR dan KEJI dan PERBANYAKKAN PERKARA BAIK seolah-olah ini RAMADHAN TERAKHIR bagi kita~ Hargai kedua IBU BAPA kita selagi mereka masih ada kerana apabila mereka sudah tiada, bersendirilah kita di dunia ini~

JUTAAN TERIMA KASIH ATAS LAKSA PINING YANG SANGAT SEDAP BUATAN IBU IZZATI. LAIN KALI MAHU LAGI. Seronoknya hidup ini sebab Allah swt kurniakan saya SAHABAT yang sentiasa ada waktu susah dan senang. Jauh macam mana pun kami, kami sentiasa ada dalam hati masing-masing. Selain family dan anak bulus, IZZATI adalah orang yang sentiasa dirindui di Johor~

Till then, berat hati nak meninggalkan home sweet home~

No comments: