Friday 6 July 2012

Hari kelapan & kesembilan : Ringkas dan padat. Guru praktikum dibuli secukup-cukupnya. Bukan oleh pelajar tapi oleh kerani~

Assalamualaikum wbt.
Salam sejahtera.

Pendek jer sebab kejar masa dan malas nak menaip. Tapi, pendek ker? Pendeklah sebab gabung dua hari dek kemalasan yang tak terkawal.

Sepanjang bekerja dan belajar menjadi guru di SMV Kuantan, banyak benda saya belajar. Termasuklah hal-hal peribadi jugak. Serius! Erm, kami diajar oleh cikgu Jeffery untuk gunakan bilik APD atau bilik tayangan, perpustakaan dan bilik-bilik mengajar. Erm, mungkin entri praktikum nie banyak menyentuh cikgu Jeffery. Erm, mungkin sebab dia cikgu Sejarah yang saya take over kelas dia, mungkin sebab dia duduk dekat dengan saya dan mungkin sebab dia rasa tanggungjawab pada saya dan kawan-kawan barangkali. Tapi, serius, beliau baik hati, tapi garang! Bilik APD nie nak guna masa penyeliaan kedua oleh Dr Yunus nanti sebab Dr Yunus nak tengok dua kaedah pengajaran yang berbeza, tradisional/biasa dan jugak penggunaan berkomputer. Apa tah sebutannya. Malam-malam gini, otak kurang berfungsi. Hahaha, maafkan saya.

Hidup sebagai guru macam biasa sahaja. Malam-malam pergi bersosial dan melepak di stadium Darul Makmur, tengok pelajar-pelajar kecintaan berlatih menjadi pasukan sorak dan persembahan. Well, well, well, terjumpa pulak cikgu-cikgu pelatih daripada UPSI yang berkhidmat di sekolah berhampiran. Ewah, rasa macam reunion gitu. I suka you know. Tak tahu kenapa, tapi ada habit yang begitu. Contoh, macam berada di Kuantan, tapi bila tengok kereta-kereta berflatkan J, mesti hati berbunga riang. Semangat kenegerian sungguh!

Mengajar macam biasa. Budak-budak is pembuli yang comel. Tadi mereka suruh saya lukis tanjak. Bila saya lukis, saya tanyalah, nie apa. Boleh dijawabnya KON. Memanglah kan. Lepas tue, saya tanya, nafiri tue alat muzik yang melambangkan kebesaran apa? Dijawabnya kebesaran Allah. Haish, kenapakan budak-budak sangat nakal bila dengan cikgu pelatih tapi menikus dengan cikgu lama? Nak kata tak garang, dah bulat mata menjeling, tapi dieorg boleh pulak relax-relax dengan cikgu. Apa pun, cikgu suka korang sangat-sangat. Walaupun korang makan nasi lemak masa cikgu mengajar. Walaupun korang sampai terjatuh daripada kerusi bila cikgu marah! Hahaha, comelkan kelas kita. Ada pelajar kelas 4 BB 1, dia suka tegur saya bila jumpa, saya agak pelupa, maklumlah, semua lelaki. Mana saya boleh ingat semua nama. Jadi, mesti saya tanya, kelas mana ek? Then, satu hari tue, bila dia tegur, saya tanya gitu, dia dengan nada marah cakap kat saya, "Cikgu, saya Aisamudin, Aisamudin, Aisamudin!! Berapa kali nak cakap!". Hahahaha. Tadi, saya masuk kelas dia, saya dah kenal dialah kan. Habis kelas, dia jumpa saya. "Cikgu, terima kasih sebab dah ingat saya". Alahai, anak-anak murid sekalian, maafkan cikgu. Satu kelas ada 30 orang, kalau 4 kelas dan 120 orang. Cikgu baru 2 minggu, mustahil cikgu dapat ingat semuanya. Insha Allah, minggu depan, cikgu akan tambah lagi memori cikgu nie. Tambah ram. Okey?

Kat SMV nie, cikgu-cikgu okey. Yang tak okeynya kerani. Sombonglah. Setiap hari saya akan berurusan kat pejabat untuk photostate dan macam-macam lagi. Tapi layanannya hampeh. Melainkan ENCIK WAN. Hanya dia saja yang baik, dia saja yang melayan saya, dan dia saja yang boleh diharap untuk buat kerja. Kenapalah orang lain tak ikhlas dalam bekerja macam dia. Datang, solek tebal-tebal, lipstik 5inci tebal, tapi, buat kerja malas. Bayangkan, ada cikgu minta saya ke pejabat ambil stapler besar, untuk kegunaan seminar, tapi, orang pejabat tak nak bagi. Cikgu tue pun cakap, orang pejabat nie, yang boleh harap Encik Wan saja. So, memang tak salah tanggapan dan tekaan saya. Harapnya makin lama di sini, mereka boleh menerima kehadiran cikgu pelatih nie.

Tak sabarnya nak balik rumah Johor. Rindu nak baring-baring kat rumah. Erm, tapi, saya terikat dengan peraturan, dengan kerja. Saya tak bolehlah nak lepas tangan saja. Saya sedih tapi, mama kata nak datang sini. Macam menyusahkan tapi, nak buat macam mana, saya betul-betul tak boleh balik buat masa sekarang. Saya ada banyak tanggungjawab tak terlunas lagi. Inilah harga untuk menjadi seorang pendidik.


Till then, tadi naik hangin betul, sampai satu badan menggeletar. Sebabnya, ada pemandu yang tak berhemah di jalan raya. And, first time saya hon orang dan menariknya, saya hon dia lama-lama dan panjang-panjang. Biar semua orang tengok. Biar semua orang tau bahawasanya, jalan raya adalah hak bersama. Jangan nak kurang ajar dan jangan amalkan mempermainkan orang lain terutamanya driver wanita. (ceritanya, dia potong kiri, saya tak bagi dia masuk line lah. Sebab, semua orang nak cepatkan, jadi dia naik hangin, lepas tue dia himpit kereta saya, bila dia di depan saya, dia berada di line kiri, saya kanan, bila saya nak potong dia, dia terus himpit kembali kereta saya dan masuk ke lorong kanan. Nie keretanya. Saya memang cukup marah. Drivernya perempuan!)

Maaf kalau tak puas hati saya pamerkan di sini. Tapi, saya mahu anda ingat, jalan raya bukan tempat bermain!

No comments: