Monday 9 July 2012

Hari ke-11 : Bila seorang guru memohon kemaafan pelajarnya~

Assalamualaikum wbt..
Salam sejahtera....


Isnin (9 Julai 2012)
Pagi nie kacau bilau sungguh perasaan ke sekolah, bukan kerana malas, tapi kerana terlewat bangun pagi!!! Mood spoiled sungguh. Boleh pulak tersalah jadual. Ingatkan pagi tue akan mengajar BM dulu, rupanya, subjek Sejarah dulu. Hish, kecewa sungguh~ Tapi maintanlah tak gabra sangat sebab last week and this week, memang Bab 7 & Bab 8 harus digalas untuk Sejarah dan Bahasa Melayu still mengajar Rumusan dan Tatabahasa. As I mention before, students kat sini agak lemah membaca dan memahami sesuatu perkara, so, harus ditekankan itu dulu barulah disogokkan Komsas. Macam mana nak ajar Komsas kalau basic pun lemah. So, kena jugak ulang yang sama beberapa minggu~ Matlamat kita bukan sekadar habis silibus, tapi, kita mahu pelajar bersama kita dalam P&P.

Perhimpunan mingguan pula habis lambat hari nie. Pengetua membebel bla bla bla. So, pelajar hilang mood belajar. Conclusionnya, cikgu Huda ajak mereka bersama-sama buat peta minda cute-cute untuk tengok sejauhmana pelajar kelas 4 PPN boleh pilih mana fakta dan mana huraian. Pelajar sekarang ni, kalau kita bagi cerita Sejarah yang berjela-jela, mahu dia menguap 100x. Kita kat depan pun stress tau. Jadinya, langkah paling baik, terus ajar mereka macam mana nak pilih fakta. Bak kata mereka, make it simple teacher! Opssss, sebelum terlupa, mereka memanggil saya Teacher Huda, serius, tak tahu kenapa. Adakah saya berbahasa Inggeris dengan mereka? Memang taklah, tapi, semua kelas, panggil teacher Huda bila saya start mengajar. Tapi, kalau jumpa luar kelas, mereka boleh panggil cikgu Huda, kadang-kadang panggil gak teacher Huda. Ya Allah, sweet jer rasa! Padahal MUET cuma band 3 jer.

Hari nie jugak saya masuk kelas 4 JKA. Pelajarnya okey saja dari segi attitude. Tapi, hari nie, dyorang macam moody. Masuk-masuk kelas jer dah bergaduh sesama sendiri. Saya try pujuk mereka, Alhamdulillah, tak jadi bergaduh. Saya tahu, mereka tak jahat, tapi, semua pun letih. Rumah jauh, lepas tue P&P sampai jam 4. Saya pernah jadi pelajar, saya tahulah. Keluar rumah jam 5.30 pagi, balik rumah, sampai rumah 5.30 petang. Kena masak dan membasuh, lepas tue study. Confirm mengantuk. Tapi, saya pujuk jugak mereka. Belajarlah, cikgu nak kamu lulus. Penat memujuk, tetiba darah saya naik pulak bila ketua kelas yang malas. Tak mahu belajar. Sudah saya ulang penerangan sampai 10x, orang lain pun dah start menulis, dia sorang yang kata tak faham pebenda cikgu ajar. Saya sabarkan lagi, saya ulang sekali lagi. Saya pujuk dia buat, buat dan buat. Yelah, orang lain boleh buat, boleh faham, sedangkan ketua kelas yang IQ dia lebih baik dari pelajar lain, kata tak faham pulak. Selalunya molek saja. Makin lama makin malas pulak. Buku dah dibelikan percuma pun masih beralasan. Saya memang naik hantulah tadi. Saya tinggikan suara sampai dia agak merajuk. Tapi, saya pulak yang nak menangis. Kalau boleh tak mahulah marah-marah, tapi, terpaksa. Habis kelas tue, saya minta maaf dengan mereka. Saya katakan, saya tak berniat nak berkasar bahasa dengan mereka, niat saya datang untuk beri ilmu sebaik mungkin. Mereka perlulah hormati saya sebagai pemberi ilmu. Gunakan peluang nie untuk belajar dan belajar. Bukan sahaja lulus peperiksaan tapi untuk hidup di masa akan datang. Bila saya cakap saya minta maaf, semua sedih pulak! Tahu pulak touching. Datang jumpa saya mintak maaf, janji tak nak degil-degil lagi. Teacher jangan kecil hatilah. Jangan merajuklah. Saya katakan pada mereka, saya akan mengajar kelas lain kalau mereka tak sukakan saya. Semua pandai pulak memujuk. Tapi, tak tahulah tue besok macam mana. Kalau nakal lagi, tahulah saya nak buat apa pulak. Tapi, terkejutnya saya, ada seorang budak, tak pernah buat latihan sebelum saya mengajar, tapi, bila saya tulis nota kecil untuk dia, dia jadi pelajar yang tekun dan berubah sama sekali. Alhamdulillah. 

Asalnya, saya sedih sangat dapat sekolah nie. Tapi, itulah, Allah swt maha besar. Maha Mengetahui segala yang ada di langit dan di bumi. Maha adil pada hambaNya. Saya diberikan sekolah ini mungkin jugak untuk mengajar saya erti SABAR, erti IKHLAS, erti BERSYUKUR dan erti KASIH SAYANG. Alhamdulillah, saya akan buat yang terbaik untuk mereka. Allah swt is the best.


Nota : Tidak menjadi hina seseorang itu jika dia merendahkan dirinya di hadapan insan lain untuk meminta maaf. Saling bermaafan, sebab HARI RAYA nak dekat dah~ Hihihihi.



Till then, merindui orang jauh.

4 comments:

Aimacomel said...

kita yg baca ni pulak rasa touching.. cikgu, doakan yg baik2 ye utk depa.. doa cikgu tu dh macam doa mak bapak.. semoga depa semua berjaya ;)

Mata Pena Fadz said...

sweetnye anak2 murid Huda...anak2 murid kita buat kita mcm x dew hti n perasaan~

Unknown said...

baby comel : inshaAllah, selagi allah ebri eksihatan yang baik, sy akan buat yg terbaik utk pelajar sy.

fadz : huda doakan urusan fad di sana dipermudahkan. mgkin fad boleh cuba teknik bercerita sejarah. ada banyak buku2 cerita sejarah.

Mata Pena Fadz said...

dah try huda...tp dowg x berminat..siap ckp lagi.."cikgu x yah ajar..kami pandai boleh baca sendiri.." kecik hati fad~ :(