Monday 16 July 2012

Hari ke-16 : Cikgu punya pasallah!!!

Assalamualaikum wbt.
Salam sejahtera.

16 Julai 2012 (Birthday Bello)
Minggu keempat bergelar guru pelatih. Minggu nie Ujian Bulanan 2. Macam biasa, pagi Isnin Perhimpunan Mingguan. Cikgu Wan Maimunah, kakak saya sebagai guru bertugas. Teehee. Perhimpunan nie yang seronoknya macam-macam gelagat pelajar boleh kita tengok. Ada yang tidur sambil berdiri. Ada yang sempat bertepuk-tepuk punggung lagi. Tapi, yang menariknya minggu nie, akibat terlampau eksaited, pengawas bertugas boleh pulak tersalah menaikkan bendera. Nyanyian lagu negeri Pahang, tapi, bendera SMVK pun naik sama. Macam-macam, itulah, pengawas pun manusia jugak. Kan3.

Lepas tue masuk kelas 4 PPN untuk jaga pelajar ujian Bahasa Melayu. So far kelas tue, okey-okey sajelah. Alhamdulillah, tahu format menjawab. Tapi, ada sesetengahnya yang langsung tak masuk format!! Saya tertanya-tanya jugak. Kenapalah boleh jadi begitu. Sepanjang saya mengajar (SEJARAH) pelajar tersebut ada dalam kelas dan sentiasa menumpukan perhatian. Kenapa pula Bahasa Melayu yang mudah tak boleh buatkan. Saya balik bilik guru dan check buku markah. Erm, banyak G. Tak hadir peperiksaan. Saya fikir, kena kerja keras lagi nie untuk students yang macam nie. Bukan dibebel atau disisihkan, tapi, kena kaunseling jer. Sebab dia bukan bermasalah dari segi attitude, tapi, mungkin seru belajar tak sampai lagi.

Habis rehat, masuk kelas 4 JKA. Mereka ujian Bahasa Inggeris. Serius, kelakar. Mereka minta saya terjemahkan then mereka akan jawab. Katanya tak fasih. Saya pun bantulah mereka menterjemah. Hambek seketul. Selama nie pandang enteng saja Bahasa Inggeris. Sekarang, bukan sahaja kena brain wash students, tapi, brain wash diri sendiri jugak. Yelah, cikgu pun banyak kelemahan, kadang-kadang, pengalaman macam nie lah yang menyedarkan dan mendewasakan kita. Kan3? Kalau students boleh belajar 5-6 subjek sehari, kenapa tidak cikgu??? AYUHH..... Yang kelakarnya lagi, setiap kali saya mengajar, saya akan ulang-ulang sebut setiap satu perkara tue. DAN... Tadi, pelajar JKA buat soalan rumusan sahaja!!! Alasan mereka, itu jer yang mereka tahu sebab itu sahaja yang saya ajar!!! Erm, saya baru ambil alih kelas tue, memanglah hanya sempat ajar beberapa topik, tapi, sebelum niekan mereka dah belajar dengan cikgu lama. Adesss... Nak kata geram tue taklah, tapi, rasa nak suruh sorang-sorang lari keliling padang tue memang!!! So, lepas nie, nak gegarkan otak memasing baca novel! Ya, novel Renyah. (tapi, pelajar tak ada buku teks, macam mana?)

Now, tak ada kerja dan menaip blog kesayangan. Hehehe. Cikgu-cikgu lain sibuk dengan kursus pengaplikasian berkomputer. Kami tak bolehlah menyibuk sebab itu untuk pengisian data peribadi. Jadi, bolehlah berehat-rehat. Kikikiki. 


Nota : Tak faham dengan sikap sesetengah manusia yang suka sangat mengkritik hasil kerja orang lain sedangkan diri sendiri tak berjaya buat apa-apa pun. Lepas tue, suka sangat men'down'kan kebolehan orang lain atau keistimewaan orang lain. Cuba untuk buat orang lain kecewa. Sedangkan hakikatnya kita tahu ebnda yang dikatanya itu, SAMA SEKALI TAK PERNAH DIUNGKAPKAN OLEH YANG DITUDUH. Aish.... Kesian. Mungkin si polan masih tak mengerti bahawa dalam hidup nie kekadang orang suka kita dan kekadang tidak, maka, redha dan berdoa semoga dipermudahkan sajalah. Jangan suka meletak pasir dalam periuk nasi orang lain. Ingatlah, Allah swt sediakan rezeki setiap hambaNya, dengan syarat, USAHA+DOA+TAWAKAL. 


Till then, counting days for my hometown and Chebes........

1 comment:

Ernee Azmn said...

selamat berpuasa kwn :)