Saturday 7 July 2012

Hari Kesepuluh + 12 minit 09 saat + Bengkel Sejarah

Assalamualaikum wbt.
Salam sejahtera.

6 Julai 2012 (Jumaat)
Semalam adalah hari yang kacau-bilau. Hari yang menyedihkan sampai tengah malam pun tersedu-sedu. Erm, tak mahu cerita sekarang, cerita lain kalilah. Buat masa nie, kita lupakan semua yang sedih-sedih, kita gembira-gembira saja eh. 

Kalau ikut jadual rasmi, Huda free setiap hari Jumaat, eeh, dah macam kuliah pulak. Ada hari free, ada hari sibuk gila. Hihihi. Free, maksudnya tak ada class nak attend. Tapinya, sekarang nie, Huda akan banyak relief kelas cikgu-cikgu yang ada kerja. Buat masa nie relief banyak kelas Tingkatan 5 lah. Dengan kelas 4 KFL, which is, kelas yang semua lelaki. Apalah nasib kan. Asyik-asyik masuk kelas, sokmo lelaki. Mujurlah lelaki yang nie tak agresif sangat. Boleh dilentur-lentur dan dipijak-pijak sikit. Hahahaha,. Jahat~ Tak adalah, kelas 4 KFL nie, dah dua kali Huda mengajar, ya, walaupun relief, we should do something, biasanya kena mengajar jugak, even bukan subjek major minor kita. SMV Kuantan memang terapkan disiplin guru yang kuat. Kalau pelajar belajar 10 subjek, guru pun should learnt too. Terus den jerit, haiyak!!! Seronoknya mengajar kat sini nie, budak-budak nie sentiasa curious. Macam-macam nak tahu. Masalah besar bagi Huda pulak, Huda tak ada adik-beradik lelaki and enviroment semua girlish, jadinya, topik lelaki memang tak tahu langsung. But, kat sini, Huda jadi cikgu yang super duper ROCK. Hah, amacam?? Ada berani nak belajar dengan cikgu Huda?? Disebabkan relief sangat banyak, Huda selalu culas dan lambat bab menulis RPH sebenar. Kat SMV nie, even you adalah guru praktikal, cikgu-cikgu tak pernah anggap macam tue okey. Korang kena hantar jugak hari Jumaat tue Buku Rekod Persediaan Mengajar. If tak, nanti kena tegur, malu. Itu yang selalu seriau setiap kali Jumaat~

Then, Huda diberikan peluang untuk ikut sama dalam Seminar Sejarah SPM 2012 as emcee. Owh, best sangat. Maybe ramai yang tahu dan tak nak ambil tahu pung~ Huda adalah sangat suka jadi emcee. Itu memang super seronok okey. Walaupun tidak dilahirkan dengan vokal yang best macam orang tue, tapi, Huda tak kisah pun. Dia ada caranya dan saya dengan cara saya. Dan, dan. Tentulah asyik menyusahkan Amir Batrisya. Dulu pun masa nak jadi emcee program BM, Amir jugak yang dicari. Seorang kawan yang baik dan tak jemu membantu. Terima kasih Amir. And, program tue berlangsung dengan baik dengan 8 ketul roti jala berjaya dihadamkan berserta dua mangkuk puding kastard. Huwa huwa huwa. Seronok sangat Seminar Sejarah nie sebab Puan Rashidah Derasid, penceramah tue, sangat berpengalaman. Dia tahu apa yang penting dalam mengajar Sejarah. Yelah, zaman berubah, kalau kita mengajar Sejarah dengan cara tradisional, semua lentok. Menariknya, budak tak tidur pun sepanjang dua jam ceramah. And, seronok juga bagi cikgu Huda adalah, pelajar-pelajar banyak tanya cikgu macam mana nak buat itu dan ini. 


And, korang tahu. Pengetua sekolah saya tue tegas, but, saya baru dengar cerita tadi, last week dia denda budak, suruh beratur depan dia. Sekali, ada orang call dia dan dia jawab. Mula-mula dalam barisan tue ada 4 orang, bila dia jawab call, tinggal 2 orang jer. Cuba korang bayangkan betapa beraninya pelajar kami. Tapi, biasalah, budak nakal, tapi mereka tak jahat. Mari sesama kita doakan students kita menjadi secomel kita. Hahahha..

SEBAHAGIAN pelajar Tingkatan 5
From left to right.
Kak Yah-Kak Yus-Kak Sham dan KAK IFFAH. I love Kak Iffah so much much. Minta belanja boleh? Hihihi
Belajar rerajin semua.
PUAN RASHIDAH DERASID

Cerita hari nie ditutup dengan sebuah perasaan yang agak pelik. Saya pelik kenapa lelaki zaman sekarang berundur apabila diminta mengimamkan solat atau berundur apabila diminta membaca doa sebelum jamuan. Kenapakah??? Bukan sepatutnya lelaki harus ada sifat pemimpin? Kalau baca doa makan pun boleh mengelak, tentulah minta jadi imam solat terus lesap~ Tapi, bukan semua. Saya pernah keluar makan beramai-ramai dengan kawan-kawan. Itulah sekali sepanjang makan-makan beramai-ramai, ada seorang lelaki yang berani untuk mengimamkan doa makan kami. Seronok tak? Seronok tak? Itulah lelaki sebenar. Hey, janganlah fikir nak baca doa makan sampai 5 minit. Saya pun naik jemu. Orang dah berkeroncong, nak baca lama pulak. Cukup sekadar basic doa makan, sudahlah. Ini tidak, mintak ketuai bacaan doa pun, lari berdesup. Macam-macam ragam. Belum lagi pak mertua suh azan ke hape. Doa makan jer tue.


Nota : Daku mahu bersosial ke SUKMA XV di STADIUM DARUL MAKMUR. Nak berduet dengan Dato Siti Nurhaliza. Pap pap pap. Eh, korang, lupa nak cakap, tadikan Huda pergi Berjaya Megamall nak teman Asni cari sport shoes dia, sekalikan lif terbuka and saya nak masuklah, tetiba, ada sekumpulan lelaki dalam tue. And, mata terus tertancap kat wajah yang dikenali. Cer teka siapa???? Saya tergamam dan hanya sempat berkata, "EH?" sebelum saya mengundurkan langkah ke belakang. Tak jadi masuk lif. Mak KAGET you alls. Hahahahahaha. Siapa bagi jawapan betul, akan kuhadiahkan seekor hamster yang kiut miut. Cepat, ini tawaran terhad~



Till then, daku pening mahu belikan hadiah apa buat sayangku Izzati yang jauh di oversea. Hihihi. Masuk kedai baju tak kena, masuk kedai kasut lagi rasa spoiled. Tetiba, datang ilham nak bagi ******. Tapi, tak tahu mana kedainya kat Kuantan nie. Haish!

3 comments:

mySara said...

fahrin! betol tak?

Mata Pena Fadz said...

untung la...budak melayu~
:)
sekolah aku...majoriti cina & india~nguuuu

Unknown said...

Mysara : SALAH!!! Cuba lagi. Hamster masih available

Fadz : Alhamdulillah~