Friday, 25 May 2012

Umrah Ramadhan 2011: Makkah, tempat membeli-belah, Jabal Rahmah, Miqat Hudaibiyyah, Ladang unta, Pulang ke Malaysia

Assalamualaikum wbt.
Salam sejahtera.



Makkah. Suasana bas-bas yg akan membawa jemaah seluruh dunia


Sibuk. Pagi selepas Subuh nak ke Zuhur


Inilah tempat membeli habuan mereka di Malaysia


Tak mampu beli emas, tembaga pun boleh. Amirah Sakinah, apa yang dia tak suka~
Kalau takut sunburn boleh ler membeli superpayung. Tapi nan hado nya nak memakainya


Ninja from my family


Addicted dgn aiskrim nih. Mintak mama, ayah, opah, embah duit, 2Riyal nak membeli nih. Begitulah hari-hari di Tanah Arab. Aiskrim nih, 100% lebih sedap drpd aiskrim Tutti Fruti


Nah, sebelum beli cuba dulu. Ngam, kita angkat. Ada kedai jual baju nih smp 120Riyal. Aiyakk..Sebab nak jugak baju nih, sanggup mama menapak beribu batu, cari kedai yang jauh dari Masjidil Haram utk cari yg lebih murah. Akhirnya, ianya tersarung di badanku jua. Thanks mama. Thanks Allah.
Nak mana? Pilih-pilih. Asal ada duit smeua boleh. Kalau tak ada, mcm sy ler. Kecek sana sini.


Ini tempat saya beli Twister yg rasanya lebih sedap dari KFC. Kentang goreng 5Riyal boleh makan 1 family. Jimat, sedap. Burger pun kaw dri Burger King.
Empangan air Siti Zubaidah. Ribuan tahun tak pernah runtuh


Monorail, 250 Riyal. Dari Makkah ke Mina. Tapi, sebab ambil masa yang terlalu lama berbanding naik bas, monorail kurang dapat smabutan. Kecuali untuk yang saja suka-suka.


Pemandangan dri bas. Jabal Rahmah.
Kawasan melontar 3 Jamrah.


Ladang unta. Unta haiwan yg pemalu. Unta haiwan yang kuat daya ingatan. Unta boleh kenal kita walau kali pertama berjumpa. Tahun depan datang lagi, dia pasti kenal kita. FAKTA.


Mama & kak ngah


Kak ngah atas unta


Saja nak gebang2 muka kat sini. 


Umat manusia dengan hajat ingin bertemu jodoh yang baik. Bukan meminta dengan batu, tapi dengan Allah. Ini hanya simbolik kisah pertemuan Adam dan Hawa yang dikisahkan bertemu di suatu tempat bernama Arafah.


Keluarga unta. Perkenalkan, dari kiri, bapa, ibu, anak, dan tidak ketinggalan, jiran sebelah rumah


MASJID NABIRAH.
Masjid yang hanya digunakan setahun sekali iaitu pada waktu wukuf. 
Keistimewaan masjid ini adalah ia bersambung antara Tanah Halal dan Tanah Haram. Jadi, berhati-hati apabila anda mengerjakan haji nanti. Jangan sampai anda berada/solat dalam kawasan Tanah Halal, tidak sah wukuf anda nanti. Wukuf mesti dilaksanakan dalam Tanah Haram.


Dari kiri, opah-Amirah-Mama-Ust Abd Rahman-Ayah-Embah. Menyorok kegemukan di belakang adalah kak ngah aka tuan blog


Susu unta. Khasiat: Menguatkan daya ingatan, mencerahkan dan menanggalkan bintik hitam di wajah.


Masjid tinggalan nabi di kawasan Hudaibiyah. Sorry, I cant remember the story.
Yang Huda berdiri ini adalah runtuhan masjid zaman Nabi. Dan di belakangnya itu adalah masjid baru yang dibina kembali pada zaman para sahabat.
Begini kalau dalam ihram utk melaksanakan umrah. AYAH




Ini pula kalau wanita. Basic mcm sembahyang lah. Tak ada perubahan. Act, kalau hanya berjubah shj sudah memadai. Tapi, org Malaysia, selesa begini. Selamat. MAMA
Hari terakhir. Beberapa jam sebelum menaiki pesawat pulang ke Malaysia.


Tawaf selamat tinggal/wida'. Sedihnya, Berdoa supaya akan kembali ke sana lagi, lagi dan lagi. 




Tamat. Doakan kami kembali ke sana lagi.

2 comments:

Mata Pena Fadz said...

Indahnya..
rse dekat dgn Tuhan kn...
Fad teringin nak pegi..tp risau takot sbb byk dosa...
:') diterimakah sy...

NURUL HUDA TAIB said...

mula-mula pun huda mcm tue jugak. bila landing jer, rasa takut, boleh ke cecah kaki ke tanah suci, tapi, alhamdulillah, Allah tue, maha pengampun. sentiasa membuka peluang untuk kita beramal pdNya.
last time huda pergi nih, huda jumpa budak Uitm, di pergi dgn duit yg dy kumpul sendri. semangatnya dia nk tgk tempat kesayangan Allah