Thursday 28 June 2012

Hari Ketiga : Belajar menjadi seorang GURU

Assalamualaikum wbt.
Salam sejahtera.


Masih lagi menceritakan kehidupan sebagai seorang guru pelatih, bukan perempuan yang gemar bersosial bersama teman-teman cantik seperti dulu. Hihihi. Bersosial tak salahkan, asal jangan melepasi batas yang digariskan. Berhibur tiada salahnya...sila sambung~

Mengajar kelas 4 JKA. Kelas 4 JKA nie, dikatakan sebagai kelas tercorot dalam sejarah SMV Kuantan. Pada awalnya, saya beranggapan begitu jugak. Sebab tingkah laku mereka yang yoyok habis. Masa tuh, guru asal yang mengajar Bahasa Melayu ada dan saya sebagai pemerhati bebas. Ewah, tak bebas pung! Tapi, yang memeranjatkan, bila saya take over kelas tue, sendirian, mereka tahu menghormati saya, tapi, dengan cara tersendiri. Erm, saya mulakan dengan survey tahap bacaan mereka, sebab, ada dalam kalangan yang agak lemah dalam pembacaan, spot sikit-sikit yang mana harus saya tekan dan tekan! Lepas tue saya buat survey tahap pemahaman terhadap sesuatu perkara. Basic thing. Erm, nak mengajar Bahasa Melayukan. Saya mesti tahu sejauhmana mereka faham sesuatu perkataan tue. Jangan kang saya mengajar, melongo semuanya. Itu yang kita cuba elakkan. 

Alhamdulillah, mereka masih berfungsi seperti pelajar-pelajar kelas lainnya, cuma, dengan mereka nie, kita kena bergerak setapak demi setapak. Tak boleh nak cepat. Mereka dapat membezakan kata nama khas dan kata nama am itu sudah cukup baik bagi saya. Malangnya, nota dan latihan sangat berterabur. Saya tak mahu nak ungkit soal nie sebab kalau pengurusan daripada awal bagus, rasanya masalah nie dapat kita atasi. Kalau kita tahu pelajar malas bawak buku, buku mudah hilang, terpaksalah kita guru susah sedikit dengan kutip buku hari-hari, simpankan untuk mereka, supaya besok kita mengajar, masih ada buku untuk mereka tulis. Macam nie, saya nak tengok buku, buku pun tak ada. Buku teks memang mereka langsung tak adalah. Erm, tapi, alhamdulillah, cikgu sebelumnya baik hati sebenarnya. Ada memberi tunjuk ajar. Cuma, sedikit penambahbaikan perlu dalam mengawal pelajar yang semacam nie. Kelas berakhir dengan riang apabila saya menamatkan kelas dengan kisah Euro 12. Memang kesukaan merekalah tue!!! Dah semuanya lelaki, apa lagi mereka suka kalau bukan bola? Dah terang lagi bersuluh, kalau disuruh pilih isteri atau bola, dicarinya bola jugak~

Habis kelas, dipanggil untuk mesyuarat guru. Pengetua bebel macam-macam kat semua guru. Jangan datang lambat sampai punch card merah, jangan keluarkan murid awal. Macam-macam lagi amaran keras pengetua. Guru pelatih UPSI pun tak ketinggalan. Jangan buat tak peduli masalah pelajar dan sekolah. Ambil bahagian dalam pengurusan pelajar dan buat aktiviti. Baik, kami menurut perintah cikgu besar!!! Mesyuarat berakhir dengan besok diwajibkan turun PERHIMPUNAN KHAS di dewan perhimpunan. Oh, yeah! Mulalah sesi mencuci otak memasing termasuk cikgu~ Jangan main-main, hidup orang di tangan kita kan. Mana boleh sambil lewa. Kami diarahkan buat latihan J-robik dengan baik sebab pengetua nak kami tonjolkan UPSI terbaik di SMV Kuantan. CABARAN!!! Kami akan buktikan walaupun tarian kami nanti akan sedikit macam tarian naga campuran. Hahaha. Biasalah, last J-robik nie time menengah rendah. Badan pun dah berat dah nak menari-menari segala nie. Hihihi.



Till then, resah dengan perkhabaran kurang enak. 

No comments: